Schermafbeelding 2015-09-07 om 17.27.30

Leefstijl Challenge

UITNODIGING!

Vorden Leefstijl Challenge 

We bewegen te weinig, zitten te veel, eten te veel calorierijke voeding en eten te weinig vitaminen/mineralen rijke voeding. Met de pijlers bewegen, voeding en mentale fitheid zet de Vorden Leefstijl Challenge een uniek leefstijl- en afslankplan neer. 

Waar de meeste huidige (oude) afslankmethoden er uitsluitend op gericht zijn om gewicht te verminderen is het Vorden Leefstijl Challenge programma erop gericht om het vetpercentage te verminderen (het juiste gewicht verliezen dus) én het lichaam gezonder en weerbaarder te maken.

Het programma is ontwikkeld op basis van de WHO (World Health Organization) en TNO/Fit!vak beweeg- en preventie richtlijnen voor obesitas en overgewicht. De Europese commissie spreekt al over een overgewicht epidemie, dit programma geeft er, op een duurzame manier, antwoord op, omdat een actieve- en gezonde leefstijl centraal staat.

In het programma wordt gebruik gemaakt van een geavanceerde, award winning, beweegmonitor waarmee deelnemers hun gehele beweegpatroon inzichtelijk krijgen. Het programma bevat een boeiend kennisdeel met online e-learning cursussen en e-boeken, Mentaal!START en het boek “Gezond Afvallen” en deelnemers worden begeleid door een gecertificeerd Overgewicht Preventie coach.

De opstart van het programma zijn 4 coach momenten (gezond bewegen, vitale voeding, mentale fitheid en optimalisatie), in 3 maanden. Samen met de deelnemer wordt een persoonlijk plan opgesteld.

Het Vorden Leefstijl Challenge programma wordt in Vorden en omstreken exclusief aangeboden door Indoor Sport Vorden Leefstijl centrum. 

Lanceringsaanbieding!

Wil je meteen aan de slag om van 2015 een vitaler jaar te maken, met een gezonder gewicht, profiteer dan van onze opstart aanbieding van € 119,95 voor de eerste 20 deelnemers.

Voor informatie en  inschrijving: info@indoorsportvorden.nl

LuigiKwas

Workshop Oosterse gevechtskunsten Lucas Kwas

Op donderdag 10 september van 14:00 – 16:00 geeft Luigi Kwas een workshop over Oosterse gevechtskunsten bij ISV. Tijdens deze bijzondere workshop zal Luigi het gaan hebben over onder andere Taichi Chuan, Chi Kung en Kung Fu.

Hij doet nu al meer dan 40 jaar aan topsport, waarvan bijna 30 jaar aan oosterse krijgskunsten, Taiji en Qigong. Hij heeft getraind met Chinese en Japanse meesters en diverse prijzen gewonnen in binnen en buitenland. Hij geeft sinds 1998 les in TaiChi, Chi Kung en oosterse gevechtskunsten als Kung Fu, Sanda, Xingyi en Ninjutsu. Daarnaast heeft hij ervaring met Yoga, Meditatie, Stretching, Cardio en is een gecertificeerde Counselor, Sportmasseur en Medisch Qigong energetisch therapeut.

Mis deze workshop niet en meld je aan via het onderstaande formulier!

 

Taichi Chuan (Taijiquan)

Taichi Chuan (Taijiquan) komt uit China en is afgelopen eeuw ontwikkeld tot een compleet op gezondheid gerichte bewegingskunst. Taichi is eigenlijk Mindfulness toegepast in bewegingskunst. De bewegingen zijn dynamisch, vloeiend en bevorderen de harmonische samenwerking tussen lichaam en geest. Hoe meer harmonie tussen lichaam en geest hoe meer harmonie in het leven. Taijiquan kan ook helpen bij reuma, artritis, fybromyalgie enz. en helpt je je prestaties te verbeteren in andere sporten. Je wordt energieker, beter geaard en scherper van geest. Kom het zelf uitproberen.

Chi Kung (Qigong)

Chi Kung betekent energiewerk en wordt al meer dan 5000 jaar beoefend om het lichaam gezond te houden en geestelijke ontwikkeling te bevorderen. Het wordt ook wel Chinese Yoga genoemd. Met Chi Kung leer je je levensenergie te beheersen en het functioneren van je organen te bevorderen. Zo kun je ziekten voorkomen. Je leert staande, zittende, liggende en bewegende oefeningen waarbij ook ademhaling en concentratie een belangrijke rol spelen. Chi Kung helpt met stress afvoeren, lichaamshouding verbeteren, flexibeler worden, innerlijke rust bereiken, alsook gezondheid en lang leven bevorderen. Kom naar de lessen om het zelf te ervaren.

Wushu/Kung Fu

Kung Fu is de vaardigheid die je ontwikkeld bij het regelmatig beoefenen van Wushu (Chinese krijgskunsten). Speciaal voor de jeugd vanaf 8 jaar en jongeren tot 20 jaar is er een programma waarbij aandacht wordt besteedt aan het ontwikkelen van lichaamsvaardigheden zoals lenigheid, fysieke kracht, snelheid, conditie, scherpte v.d. geest, coördinatie, zelfbeheersing, zelfvertrouwen, discipline, doorzettingsvermogen en zelfweerbaarheid. Ook verbetert Wushu het vermogen om beter te leren op school en beter te functioneren in de maatschappij. De basistraining is zeer uitgebreid en daarna kan er aandacht besteed worden aan Wushu vormen, Sanda (Chinees Kickboksen + Judo) en de Japanse krijgskunst van de Ninja.

Hoover_klein

HOOVER Afvalprogramma

  • Wil je voor de zomer nog even die paar vervelende kilo’s kwijt? 
  • Heb je moeite om gemotiveerd te blijven voor het sporten of met gezond eten? 
  • Zou je wel wat begeleiding kunnen gebruiken bij het afvallen? 
Dan is het HOOVER programma iets voor jou! We starten in de maand mei met het HOOVER afslankprogramma. Met dit afslankprogramma motiveren en begeleiden we je waardoor je op een verantwoorde manier gaat afvallen. 
 
De kosten voor onze leden zijn slechts 24,95 voor 8 weken! Ben je nog geen lid? Dan betaal je eenmalig 79,95 voor de 8 weken, maar je bent natuurlijk vrij om lid te worden!
 
Op de onderstaande link vind je meer informatie over dit speciale afslankprogramma:

Bij ons HOOVER trainingsprogramma train je volgens het overload trainingsprincipe waardoor jouw lichaam het hormoon testosteron aanmaakt. Testosteron is een ideale vetverbrander – zie tekst hieronder.

Je krijgt een uitgebreide intake en een op maat gemaakt schema. Ook zijn er twee groepstrainigs-lessen op maandag en woensdagochtend, waar je samen met HOOVER-genoten kunt sporten en elkaar kan helpen het uiterste uit je training te halen. Uiteraard olv een van onze instructeurs.

Hormoonfactor

Veel huidige diëten, trainingsmethoden en leefstijladviezen brengen uw hormonen uit balans! Daardoor wordt u futloos, ongezond en dik. Punten- en crashdiëten zijn enkele voorbeelden van diëten die geen rekening houden met uw hormonen. In het begin vliegen de pondjes eraf, maar later vliegen ze er weer aan met nog een extra schepje vet erbovenop.

Gaat u door met het denken vanuit een lage inname van energie en een zo hoog mogelijk verbruik ervan, dan gaat u de strijd aan met uw hormonen. Die strijd wint u nooit!

Veel voorkomende klachten waarbij De hormoonfactor succesvol is:

Algemene klachten
Aankomen, Afvallen, Allergieën, Burn-out/ Bijnieruitputting, Candida e.a. schimmelinfecties, Cellulitis, Darm-, Lever-, Maag- en Nierklachten, Depressies, Galblaasproblemen, Gastritis, Gewrichtsklachten, Hart- en vaatziekten, Hoge en lage bloeddruk, Huidproblemen, Kankerpreventie, Koolhydraatverslaving, Libido- en erectieproblemen, Mannelijke kaalheid, Migraine/ Hoofdpijn, Ontstekingen, Osteoporose, Overgang/ Menopauze, PCOS (onregelmatig of geen menstruatie), Slaapproblemen, Spierziekten, Stress, Tandvleesproblemen, Vermoeidheidsklachten/ Gebrek aan energie, Voedingsintoleranties, Zwangerschapsproblemen.

Hormoon specifieke klachten
Insuline, schildklier, testosteron, oestrogeen, progesteron, groeihormoon, DHEA, cortisol, melatonine en andere minder dominante hormonen.

Auto-immuunziektes
Addison, Bechterew, Coeliakie, Crohn, Diabetes, Graves, Hashimoto, Reumatoïde artritis, Sarcoïdose etc.

VOEDING

Door zijn studie levensmiddelentechnologie aan de Wageningen Universiteit heeft Ralph Moorman van dichtbij kunnen zien hoe voedingsgrondstoffen bewerkt worden tot de eindproducten die in de supermarkt naar u lonken. Volgens Ralph Moorman heeft wat er in de fabriek met voeding gedaan wordt meer met chemie dan met kookkunst te maken.
Door voeding sterk te verhitten, mechanisch te bewerken en van allerlei chemische toevoegingen te voorzien, wordt de voeding verpest. Al die kant-en-klaarmaaltijden, blikken en dozen waar ‘verrijkt met vitamines’ en ‘goed voor hart- en bloedvaten’ op staat, kunt u maar beter links laten liggen.

Voedingsvoorbeeld
“De supermarkt. Qua eten is dat een oord vol valstrikken. Overal schreeuwen producten om de aandacht met gezondheidsclaims die – ik druk me beleefd uit – niet kloppen. Zo zie je er artikelen met het keurmerk ‘Verantwoorde voeding’ terwijl ze gewoon slecht voor uw gezondheid zijn. Sommige lightproducten krijgen bijvoorbeeld een keurmerk vanwege calorieverlaging, hoewel ze juist meer suiker en koolhydraten bevatten dan het originele product. Neem de normale pindakaas en de lightversie: de lightversie bevat minder vet en calorieën maar meer dan driemaal zoveel koolhydraten!
Om het niet al te deprimerend te maken, troon ik u snel naar de groenteafdeling. Dat is een van de weinige plekken in de supermarkt waar nog echte, gezonde voeding te vinden is: appels (mits ze niet gezoet zijn), bloemkolen, wortels… Kortom, voeding waar niets aan ‘verbeterd’ en ‘verrijkt’ is door de laboranten van de voedingsindustrie. Even verderop heb je nog zo’n zeldzame plek met ‘echte’ voeding: de slager, met stukken vlees en kip. Gelukkig zijn de chemici hier ook met hun handen vanaf gebleven. Tenminste, als je wegblijft van de vleeswaren, want die staan ook stijf van de toevoegde suiker en geur-, kleur-, en smaakstoffen.”

TRAINING

Lange en zware training is slecht voor uw hormonen en uw figuur!
Training met als doel calorieën verbranden heeft ook geen zin. Waarom eigenlijk niet?

  • U verbrandt tijdens een lange, zware cardiosessie te weinig om echt af te vallen
  • U verbrandt niet alleen vet maar ook spieren
  • U verstoort de hormonen die u slank moeten houden

Kort en intensief bewegen is de beste manier om een optimale hormoonbalans te bereiken. Daarom duurt een hormoonfactor work-out nooit langer dan 60 minuten. De ideale work-out voor een gemiddeld persoon bestaat uit een combinatie van 40 minuten krachttraining en 20 minuten cardiotraining. Twee keer tot drie keer per week trainen is meestal voldoende.

Trainingsvoorbeeld
“De afgelopen jaren heb ik veel klanten gehad die allemaal met hetzelfde doel naar het fitnesscentrum gingen: zoveel mogelijk calorieën verbranden. Hoeveel mensen kijken niet vol verwachting naar het schermpje van hun cardiotoestel waarop het aantal verbruikte calorieën wordt weergegeven. Sporten met als doel calorieën verbranden is echter een nutteloze bezigheid. In de eerste plaats verbrandt u tijdens een lange, zware cardiosessie te weinig om echt af te vallen, in de tweede plaats verbrandt u niet alleen vet maar ook spieren en in de derde plaats verstoort u de hormonen die u slank moeten houden. Als ik dit tegen mijn klanten zeg, kijken ze me vol ongeloof aan. Het druist immers regelrecht in tegen alles wat ons over sporten is geleerd.

Om mijn punt te verduidelijken, haal ik het fenomeen ‘ultralopen’ erbij. Dit is een extreem zware sport waarbij enorme afstanden worden hardgelopen, soms zelfs 200 kilometer. Als u dacht dat calorieverslindende ultralopers per definitie ultradun zijn, heeft u het mis. Veel ultralopers hebben een buikje! Bovendien hebben ze weinig spieren in hun romp en armen. Dat komt doordat deze hardlopers zeer lage testosteron- en groeihormoonspiegels in het bloed hebben, terwijl deze hormonen juist zo belangrijk voor spieropbouw en vetverbranding zijn. Daarnaast hebben ze erg veel van het stresshormoon cortisol in hun bloed. Cortisol breekt spiermassa af en stimuleert vetaanwas – vooral in de buik.

STRESSBEPERKING

Veel mensen denken dat je door stress mager wordt, maar dat is lang niet altijd waar (behalve wanneer je geen hap door je keel kunt krijgen). Wie veel stress heeft, maakt veel van het stresshormoon cortisol aan. Cortisol zorgt voor de afbraak van spierweefsel, terwijl spierweefsel juist zo belangrijk is voor het basaalmetabolisme, ofwel de ’24-uursverbranding’. Cortisol verhoogt de bloedsuikerspiegel, die vervolgens met een hoge aanmaak van insuline in toom moe worden gehouden. Veel insuline betekent dat u sneller energie als vet opslaat – vooral in de buikstreek – en minder vet verbrandt. Mensen die veel stress hebben, zijn daarom geneigd vooral rondom het middel uit te dijen terwijl hun ledematen door spierverlies dunner worden. Typische stresskippen hebben magere armen, benen en billen, terwijl de buik uitpuilt.

Stress is ook mede een oorzaak van insulineresistentie en suikerziekte, aandoeningen die vaak gepaard gaan met overgewicht. Bij langdurige chronische stress zorgt de permanent verhoogde cortisolproductie ervoor dat receptoren voor cortisol in de lichaamscellen ongevoeliger worden.

Stressvoorbeeld
“Stress is mede een oorzaak van insulineresistentie en suikerziekte aandoeningen die vaak gepaard gaan met overgewicht. Bij langdurige chronische stress zorgt de permanent verhoogde cortisolproductie ervoor dat receptoren voor cortisol in de lichaamscellen ongevoeliger worden. In reactie hierop maakt u nóg meer cortisol aan, waardoor de receptoren nog ongevoeliger worden. Zo belandt u in een vicieuze cirkel, waarbij er steeds meer cortisol in uw bloed circuleert terwijl uw cellen daar steeds minder efficiënt op reageren.

Cortisol wordt geproduceerd door de bijnieren, twee orgaantjes die op de nieren liggen. Als deze orgaantjes jaar in jaar uit overuren moeten draaien, raken ze uitgeput. In het ergste geval volgt er een burn-out, waarbij de bijnieren ‘op’ raken en nauwelijks nog cortisol kunnen afscheiden. En hoewel een teveel aan cortisol schadelijk is, is een tekort dat ook. U hebt het stresshormoon namelijk nodig om stress te kunnen verwerken. Het stresshormoon beschermt u bovendien tegen ontstekingen.

Als uw bijnieren door overbelasting uitgeput raken, kunt u niet meer goed tegen stress en krijgt u last van allerlei kwalen en ziektes. U kent vast wel mensen uit uw omgeving die vijftien jaar keihard konden werken, energiek en onkwetsbaar leken, maar plotseling een burn-out kregen en vervolgens van de ene kwaal in de andere terechtkwamen. Het kan vele stressvolle jaren duren voordat de bijnieren oververmoeid raken, maar als u eenmaal zover bent, is de weg terug moeilijk.”

Win deze zomer gratis sporten!

Bij Indoor Sport maak je nu kans om de hele zomer gratis sporten te winnen!

Zowel leden als niet-leden kunnen meedoen.

  • Vul je gegevens in en druk op verzenden
  • Je maakt direct kans op een maand gratis sporten!

We maken de winnaar in juli bekend op Facebook.

Succes!